29. nov. 2024
Elevene ved samfunnsforskerlinja ved Drammen videregående skole fikk under Hvorfordagen inspirasjon til egen forskning.
90 elever fra samfunnsforskerlinja ved Drammen videregående skole fikk fredag 15. november en annerledes skoledag. På Studio 33 hos Gateway Studios og i Skur 4 på Haandbryggereit ventet mange inspiratorer for å fortelle om sine fagområder på ulike verksteder. Dagen har fått navnet Hvorfordagen, og målet var at elevene skulle få inspirasjon til egen forskning.
– Det har vært en veldig spennende og innholdsrik dag. Jeg har lært mye, sier Damla Kilinc, elev på VG2.
Hun synes det er fint å komme seg litt ut av klasserommet og likte spesielt godt verkstedet der elever og inspiratorer hadde en filosofisk prat om mennesker og samfunn.
– Vi gikk i dybden på hva det betyr å være et godt menneske, og tok opp ulike konservative temaer, sier Damla.
– Motiverende
Inspiratorene var fra blant annet Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og DRMA Arkitekter. Et av inspirator-verkstedene var det Birk Johus og Frida Njålsonn som sto for. De er masterstudenter i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo.
– Det er veldig motiverende å fortelle konkret om hvilke muligheter som finnes innen sosialantropologi, sier Birk.
– Metoden man bruker innen sosialantropologi er litt annerledes enn andre samfunnsvitenskapelige metoder, blant annet på grunn av måten man samler inn data på, sier Frida.
Gjennom masterstudiene blir de tilbudt å ta småjobber hvor de reiser rundt og snakker om fagområdet sitt. Det er første gang Birk er med, og tredje gang Frida gjør det.
– Det blir nok ikke siste gang for noen av oss. Det er inspirerende når man ser at elevene synes det er interessant å høre om, sier Birk.
Gir stor verdi
Aurora Thielemann Try er en annen av inspiratorene. Hun var nylig ferdig med en mastergrad i samfunnsgeografi, urbane studier, fra London, og er på plass for å snakke om masteroppgaven sin. Masteroppgaven handler om maskulinitet og urbanitet, med utgangspunkt i ungdomsmiljøet på Fjell.
24-åringen skal snart begynne som vikarlærer i sosiologi for de samme elevene som er på Hvorfordagen i dag.
– Det er mange som synes oppgaven er interessant og som jeg skal følge opp noen spørsmål med videre når jeg snart skal være læreren deres. Det er veldig gøy å se, sier Aurora.
Hun tror elevene får mye ut av en slik dag de som de nå har hatt på Tangenkaia - selv om alle kanskje ikke ser det selv med en gang.
Prosjektet Hvorfordagen samarbeider tett med Holbergprisen i Skolen, som er en nasjonal forskningskonkurranse. Dagen markerte starten på årets forskningsoppgave.
– At de skal gjøre ting selv og finne ut hva de ønsker å forske på, er nok litt annerledes enn hva de er vant til. Men det er en stor verdi å finne ut av egne ferdigheter og bli inspirert til å se hvilke områder som kanskje er mer interessante enn de trodde på forhånd, sier hun.
Kanskje ble spiren til prisvinnende forskning sådd på Tangenkaia denne dagen?